Головна
 
Хижанські вечорниціНеділя, 24.11.2024, 05:21



Вітаю Вас Гість | RSS
Головна
Меню сайту

Категорії розділу
Новини [15]
Тут розміщуємо новини загально-сільського значення
Cтатті [22]
Різнопланові матеріали про с.Хижа
Громада, місцеве самоврядування [2]
Повідомлення органу місцевого самоврядування, інші матеріали, що зацікавлять всю громаду села
Історія [55]
Матеріали про історію села
Книга памяті [3]
Матеріали про наших земляків, що відійшли у вічність. Збережемо память про них для нащадків.
Цікаве про Закарпаття [29]
Тут можна добавляти різнопланові цікавинки про наш край, які будуть доречними в контексті сайту

Статті (додана)
Історія закарпатського села, яке живе одночасно у 2-х країнах (0)

СТАТТІ (випадково)
Синдром заробітчан (стаття з газети-районки) + група Rock-H / Рокаш. Пісня про трудову еміграцію. (0)
Дані про перепис населення села у 1869, 1880, 1890, 1900 и 1910 роках (0)
До Euro-2012. Хижанам-футболістам - про історію футболу в смт.Королево (3)
Околиці села Хижа (KisTarna) на військових картах Габсбургської імперії початку 19 ст. (0)
Гортаючи старовинні видання краю.. (0)

ФОТО (ДОДАНЕ)

ФОТО (випадково)

ВІДЕО (додане)
У селі Хижа на Виноградіщині досі підтримують ткацьку справу (0)

ВІДЕО (ВИПАДКОВО)
Хроніка Карпатської України (ч.3) (0)
Podkarpatská Rus 2 Hledání ztraceného času DVB T (0)
В Закарпатті зняли документальний фільм про найбільший метеоритний дощ Європи (0)
Грудень, 1938 рік. Базар в Хусті (на який ходили і мешканці з Кіштарни через Фрасин, Велятино і Криву) (0)
Грудень, 1943 рік. Сплав лісу по р.Тиса (0)

Головна » Статті » Історія

Особливості народного одягу мешканців села Хижа
Особливості народного одягу мешканців села Хижа.
________________________________________
Наша земля прекрасна... Наш народ красивий і працьовитий, щедрий, талановитий і багатобарвний.
Край, який споконвіку був джерелом натхнення для людей, що там жили і прикрашали свій побут колоритним фольклором. Вони виражали своє ставлення до навколишнього світу через будь-який властивий вид діяльності. Вікова проблема творчого самовиразу, природна любов до життя скеровували працювати над собою. Наші предки не просто малювали на керамічному посуді або вишивали ті чи інші узори, вони надавали кожному з них певного значення. Образи, сюжети, мотиви зароджувались і формувались, шліфувались та художньо вдосконалювались упродовж тривалого часу.
Сучасне прикладне мистецтво спирається в своєму розвитку на багатовікові традиції, що створені талантом і працею багатьох поколінь.
Народне вбрання як і предмети побуту з давніх-давен задовольняло духовні потреби людини, відбивало її світоглядно-психологічні погляди, виконуючи водночас необхідні побутові і обрядові функції.
Як і пісня, казка, народне слово, воно жило своїм повнокровним життям, стверджуючи власний колорит, орнаментальну витонченість, композиційну довершеність.
Зберігаючи ознаки різних епох, особливості вбрання являють собою важливе джерело вивчення етнічної історії населення, його соціально-класової структури, естетичних поглядів та уявлень.
Для глибшого вивчення треба побувати в селі, поговорити з людьми, які носили цей одяг, сфотографувати їх, чи їхніх нащадків у давньому вбранні. Дізнаватись про першоджерела виникнення та своєрідність місцевої інтерпретації складових комплексу народного вбрання. Послухати як вони говорять, як співають коломийки, як розповідають про своє життя, про сім′ю та сімейні традиції... Треба відчути серцем, душею своєрідний волоський тип, перейнятись їхніми тамтешніми смаками, поглядами.
Кожне окремо взяте село формувалося відповідно до традиційних прийомів організації середовища. Тому є закономірним бережливе, прихильне ставлення до пам’яток, що несуть свою неповторну ідентичність.
Основним засобом , за допомогою якого народ нагромаджував і зберігав свій досвід та кращі традиції, передаючи їх з покоління до покоління закладені й сформовані в комплексі традиційного народного одягу.
Матеріальною базою традиційного вбрання було домашнє господарство та саморобні матеріали природного походження: домоткане полотно з конопель, тканини і сукна з овечої вовни ручного прядіння, вироблені овечі шкури для хутряного одягу, для взуття.
Усі види домотканих полотен проходили загальновідомі завершальні процеси обробки для надання їм відповідних властивостей – м′якості, еластичності, білизни, полиску тощо. Щоб досягти цих якостей, сувої сирового полотна золили лугом, прали, вибілювали на сонці протягом тривалого часу, розгладжували каменем і прасували з допомогою дошки.
А потім ткали полотно. Майже в кожній селянській сім′ї були саморобний ткацький верстат та інше необхідне знаряддя. Виготовленням полотна займалися переважно жінки та дівчата у вільний від сільськогосподарських робіт час.
Ой, кужіль, веретено,
Уломило би ся.
Коби прийшов мій миленький,
Не дрімало би ся!
Саморобні тканини виготовляли з однорідної та неоднорідної нитки, вони були різної товщини, щільності, фактури, кольору й малюнка, що залежало від способу ткання. Матеріал або зберігав природній колір сировини, або фарбувався. Важливою ознакою була ширина тканини, яка впливала на крій одягу.
Загалом верхній одяг можна розділити на осінньо-весняний та зимовий.
Класифікаційною ознакою може бути саме призначення одягу. Залежно від якого його можна поділяти на святковий, буденний, робочий, обрядовий.
Естетичні особливості одягу підпорядковані законам композиції, які вимагають гармонійної єдності таких показників, як матеріал, форма, колорит та різні види оздоблення. Одягнені в чіткій послідовності, у певний спосіб, усі елементи вбрання об′єднуються в певний комплекс.
Плечевий одяг – сорочка, „лайбик”, „блуз”; поясний – „подолок”, свита, „плат”, „гаті”, „пріцошні штани”; аксеуари – „английка” „тайстра”, „кресаня”, прикраси – „трондоли”, „пацьорки”, „баршун”, „реци”.
Жіночий одяг розподіляється на дівочий, вбрання для молодиць та літніх жінок. Аналогічно розподілявся і чоловічий одяг.
Головним елементом жіночого одягу була сорочка.
Типова сорочка шилася коротка, широка з довгими широкими рукавами, під рукавами вшивали ромбовидні ластки. Розріз на сорочці – ззаду, але зустрічаються сорочки з розрізом спереду (для матерів-годувальниць). Шили з двох піл вибіленого конопляного домотканого полотна
Категорія: Історія | Додав: 12оп (30.06.2010)
Переглядів: 1415 | Коментарі: 1 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 1
1 Міша  
Дякую за цікаву та змістовну інформацію! Збережімо наші традиції.

Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Про батьківщину

Поговориме?

Наші у скайпі?

Свята, празники
Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання

До нас зазирають

Статистика

Онлайн всього: 2
Гостей: 2
Користувачів: 0


Copyright М.Ісаєвич © 2024
Зробити безкоштовний сайт з uCoz